Ketvirtadienis , 28 kovo 2024
Pagrindinis / Įvairenybės / SUSITIKIMAS SU FOTOGRAFU MINDAUGU KAVALIAUSKU

SUSITIKIMAS SU FOTOGRAFU MINDAUGU KAVALIAUSKU

2016 metų spalio 27 dieną, ketvirtadienį, 18.00 valandą Fotografijos muziejuje (adresas Vilniaus g. 140, Šiauliai) fotografo Mindaugo Kavaliausko paroda „Kražių portretas. Sugrįžimas“ bus papildyta dar vienu eksponatu – fotografija, kurioje užfiksuota šermenų scena Čikagos priemiestyje Cicero 1915 m. Parodos žiūrovai kviečiami pašnekesiui apie parodoje pasakojamas migracijos, išvykimų ir sugrįžimų istorijas. Renginys nemokamas.

akimirkos iš parodos „Kražių portretas. Sugrįžimas" atidarymo Fotografijos muziejuje. Fot. Edvardas Tamošiūnas.
akimirkos iš parodos „Kražių portretas. Sugrįžimas” atidarymo Fotografijos muziejuje. Fot. Edvardas Tamošiūnas.

Fotografiją 2002 m. „Kražių portreto“ autorius surado apleistame name Kražiuose. Netikėtas sutapimas – autorius kurį laiką gyveno toje pačioje Cicero gatvėje (JAV), kaip ir nuotrauką padaręs amerikietis fotografas. 2016 m. spalio 25 dieną sukanka šimtas vieneri metai nuo nuotraukoje pažymėtos datos.

Didžiąją 2000-ųjų metų dalį lietuvių fotografas Mindaugas Kavaliauskas praleido Čikagoje, planuodamas, kad kai jo klajonės ir studijos užsienyje baigsis, jis grįš į Lietuvą ir imsis kūrybinio dokumentinio projekto apie mažą miestelį ar bendruomenę.

Paskutinį vakarą, praleistą JAV, fotografas buvo pakviestas į lietuvių vakarėlį pietvakarių Čikagoje, Stiknių miestelyje (Stickney) pas fotografą ir visuomenės veikėją Algimantą Kezį, vienodai gerbiamą ir išeivių kartos, ir tarybukų, laikomą naujai atvykusiųjų globėju. Vakarėlyje sutiktas pažįstamas kunigas iš Lietuvos, Kražių klebonas Alionidas Budrius pasiūlė būsimo fotografinio projekto modeliu rinktis Kražius.

2001 m. rudenį, po studijų Šveicarijoje, Mindaugas Kavaliauskas grįžo į Lietuvą ir pasinėrė į Kražių „matavimą“ naujajam projektui. Pirmieji vizitai neatrodė įkvepiantys – šalti rudeniniai peizažai ir tuščios miestelio gatvės atrodė sunkiai prakalbinamos. 2002-aisiais, fotografas į Kražius sugrįžta jau su fotoaparatu rankoje ir diktofonu kišenėje. Beldžia į duris, susitinka su žmonėmis, seka paskui juos jų vienatvėje, lauko darbuose, bendruomenės susirinkimuose, laidotuvėse ir atlaiduose, fiksuoja jų gyvenimo būdą ir kovą su kasdienybės vargais. Vasarą jis stabteli prie apleisto namo miestelio pakraštyje. Nei langų, nei durų, tik pernykščiai lapai susimaišę su išmėtytomis fotografijomis, šeimos albumais. Fotografas ir savo kolegų darbo gerbėjas: dėmesingai surenka rastas fotografijas. Grįžęs namo į Kauną, iš automobilio iškrauna fotografijas garaže ir palieka vėlesnei peržiūrai.

2003 m. pavasarį parodų pavidalu pradėtas rodyti Mindaugo Kavaliausko projektas „Kražių portretas“ buvo vienas pirmųjų fotografinių darbų, sukurtų jau nepriklausomoje Lietuvoje ir nagrinėjančių senstančios visuomenės ir jaunų žmonių migracijos į užsienį temą. „Kražių portretas“, pristatytas dešimtyse parodų daugelyje Lietuvos miestų, Europos šalių, net Kinijoje ir Australijoje, 2009 m. įgavo fotoalbumo formą. 2003 m. kovą, beruošdamas projekto „Kražių portretas“ premjerinei parodai Vilniaus fotografijos galerijoje, Mindaugas Kavaliauskas pasirinko vieną iš Kražiuose rastų nuotraukų ir ją įrėmino. Fotografija vaizduoja pašarvotą asmenį karste, vaizdingai apdėtą gėlėmis ir vainikais. Ranka užrašytas tekstas byloja „Alexandras Jurgeleviče Mirė 25 spalino 1915 m.“, reljefinis užrašas „Cicero Photo Studio, 1837–49th Court, Cicero, ILL“ žymi fotografijos autorystę.

2015–2016 metais, „Kražių portretas“ tęsiamas aplankant fotografijų herojus, jiems artimus žmones, siekiant pamatyti ir sužinoti pokyčius jų gyvenime, Kražiuose ir Lietuvoje, taip pat priežastis, kodėl jie pasirinko gyvenimą Lietuvoje ir liko Kražiuose. Pasirinkusiųjų išvykti į Europą ar JAV klausiama, kodėl jie vis dar sugrįžta į Kražius.

Taip pat skaitykite

Profesionalams skirtos gitaros

Muzikos pasaulyje profesionalios gitaros yra meistriškumo, skambesio ir grojimo galimybių įrodymas. Šie instrumentai kruopščiai suprojektuoti ...