Penktadienis , 26 balandžio 2024
Pagrindinis / Gyvenimas / GITARISTUI CHRIS RUBENS SĖKMĘ ATNEŠĖ ŠIAULIAI

GITARISTUI CHRIS RUBENS SĖKMĘ ATNEŠĖ ŠIAULIAI

Šiaulių kultūrinio gyvenimo tradicija tapęs tarptautinis Chaimo Frenkelio vilos vasaros festivalis šiemet jau 13-tą kartą miestiečius kviečia į Lietuvos ir užsienio scenos profesionalų pasirodymus. Trečiadienio vakarą užburiančiais  itališkais ritmais publiką džiugino projektas „Kelias į Neapolį“, jį pristatė specialiai šiam pasirodymui suburtas kolektyvas – trys belgai ir lietuvis.  Projekto sumanytojas – belgų gitaristas, kompozitorius, dainininkas Chris Ruebens. Jis jau daugiau nei aštuonerius metus gyvena Lietuvoje, įkūrė grupę Chris Ruebens Ensemble, yra Lietuvą garsinančio Baltijos gitarų kvarteto narys. Jo kūryba vis plačiau pripažįstama pasaulyje, ir ypač džiugina, kad menininkas įkvėpimo semiasi ir Šiauliuose, jam dažnai tenka čia lankytis, nes iš šio krašto kilusi jo žmona.

Neopolietiškose dainose – išgyvenimai, artimi kiekvieno širdžiai

Šiauliečiams suteikta išskirtinė galimybė išgirsti naująjį Chriso Ruebenso koncertą „Kelias į Neapolį“, kupiną Italijos magijos. Tai dvylika neapolietiškų dainų, kurių istorija siekia XII a., kai kurios dainos skamba jau daugiau nei 700 metų. Projekto iniciatorius Chris Ruebens sako, kad neapoliečių dainos perteikia gyvenimo patirtį: „jose girdime ir meilę, ir skausmą, ir džiaugsmą, o itališkas temperamentas suteikia melodijoms spalvingo sodrumo. Idėja projektui kilo prieš metus, kai po kelerių metų pertraukos su belgų gitaristu Peter Verhelst vėl pagrojome kartu. Būtent Peter Verhelst pasiūlė pakviesti į projektą kylančią Belgijos žvaigždę, sopraną Lieselot De Wilde. Drauge koncertuoti pakvietėme ir puikų Lietuvos smuikininką Tadą Dešuką, garsėjantį improvizuotojo talentu. Pasiruošimas programai truko apie metus: muzikantai intensyviai bendravo internetu, repetavo Lietuvoje ir Belgijoje. Lietuvos publikai programa bus parodyta tik tris kartus, tačiau atlikėjai viliasi ateityje ją pakartosiantys.

Šiauliams jaučia asmeninių sentimentų

„Kelias į Neapolį“
E. Tamošiūno nuotr.

Šiauliuose su Baltijos gitarų kvartetu ir savo suburtu ansambliu ne kartą pasirodęs atlikėjas visuomet džiaugiasi galimybe koncertuoti ne tik sostinėje. Jis įsitikinęs, kad visų kūrėjų ir koncertų iniciatorių pareiga yra kuo daugiau aukšto lygio kultūrinių renginių organizuoti būtent nedideliuose miestuose ir miesteliuose, kad publika galėtų išgirsti kūrinius gyvai, ne tik per televiziją ar radiją atliekamus kūrinius: „Dažniausiai man, kaip muzikantui, tokie koncertai būna patys šilčiausi, ypač mažesniuose miesteliuose ir nedidelėse gyvenvietėse. Ten tu tiesiog jauti žmonių kultūrinį troškulį.  Žmonės į renginius ten susirenka ne todėl, kad tai madinga, o iš tiesų norėdami pasisemti kultūros.“ Prieš keletą metų Chaimo Frenkelio vilos vasaros festivalio lankytojams pristatęs prancūziškų dainų programą, kompozitorius atskleidžia Šiauliams turįs ypatingų sentimentų. „Ši vietovė man tapo labai artima,  dažnai čia lankausi, nes iš Šiaulių apylinkių kilusi mano žmona. Žinau, kad sakote ne „geras vynas“, bet „gers vyns“, kad šiauliečiams būdinga savita tarmė“, – šmaikštauja puikiai lietuviškai kalbantis pašnekovas. „Lietuvių kalbai išmokti skyriau nemažai laiko, – atvirauja atlikėjas, – tačiau  primiršau neblogai mokėtą ispanų kalbą. Iki šiol nelengva yra su lietuvių kalbos priešdėliais, kai, rodos, žodis panašus, bet reikšmės skiriasi.“ Pasak atlikėjo, išmokus kalbą, gyvenimas Lietuvoje tapo daug paprastesnis, lengviau tapo bendrauti su žmonėmis.

Bandomasis laikotarpis užsitęsė

Chris Ruebens sako žinojęs, kad muzikanto duona nėra lengva, tačiau gitara pradėjęs groti nuo devynerių, vėliau tvirtai nusprendė sieksiantis muzikinės karjeros.  „Mano šeimoje nėra profesionalių muzikantų, bet drauge su broliais buvau skatinamas muzikuoti. Mano jaunesnysis brolis nors ir neprofesionaliai, bet labai gerai groja saksofonu. Vaikystėje kartu broliais ir mama grojome miestelio orkestre. Vėliau nusprendžiau studijuoti muzikos akademijoje, ten įgijau gitaros magistro ir kamerinės muzikos magistro diplomą. Dar vėliau baigiau ir šiuolaikinės muzikos magistro studijas“, – prisiminimais dalijasi pašnekovas. Į Lietuvą jis atvyko pakviestas prisijungti prie Baltijos gitarų kvarteto. Gavęs pasiūlymą, sprendimą turėjo priimti vos per dvi savaites: „Nors man ir labai patiko, kaip groja kvartetas, o prisijungti prie jų skatino entuziazmas ir galimybė sukurti tikrai kažką įdomaus, vis dėlto sprendimas atvykti nebuvo lengvas.  Nutariau, kad turiu pasinaudoti galimybe pagyventi užsienyje, taigi daviau sau vienerių metų bandomąjį laikotarpį, kuris užsitęsė – nuo šių metų esu nuolatinis Lietuvos gyventojas. Džiaugiuosi galėdamas prisidėti prie klasikinės gitaros kultūros vystymo Lietuvoje.“ Didžiule Baltijos gitarų kvarteto sėkme gitaristas įvardija koncertus  garsiausiose pasaulio salėse, pelnytus apdovanojimus, organizuojamą Baltijos gitarų festivalį.

Pagrindinis dėmesys – kūrybai

Muzika neretai vadinama tarptautine kalba, kuriai suprasti nereikia mokėti užsienio kalbą, nebūtina žinoti ir dainos žodžių reikšmę. Muzikai nėra valstybinių sienų ar kitokių dalykinių apribojimų. „Grodamas gali perteikti įvairių kultūrų spalvas, žodžiai tam, kad suprastum muziką, tikrai nebūtini. Pats kuriu nemažai instrumentinės muzikos – joje susipina įvairių kultūrų ir žanrų skambesiai“, – sako Chris Ruebens. Vyras save yra atskleidęs įvairiuose amplua. Jis – muzikantas, kompozitorius, vokalistas, Baltijos gitarų kvarteto bei Chris Ruebens Ensamble narys. Jis pats pastaruoju metu stengiasi daugiausiai laiko skirti kūrybai ir Baltijos gitarų kvarteto veiklai: „Per kelerius pastaruosius metus parašiau pirmąjį kūrinį gitarų kvartetui ir orkestrui, kurį atliksime jau šio mėnesio pabaigoje vyksiančiame Baltijos gitarų festivalyje. Šį festivalį nuo 2009 m. organizuoju kartu su kitais Baltijos gitarų kvarteto nariais. Mano vardo ansamblis atsirado po trejų metų gyvenimo Vilniuje, tuomet, kai pajutau, kad atėjo laikas sukurti kažką naujo. Tada susipažinau su multiinstrumentalistu Sauliumi Petreikiu, jis man padėjo suburti grupę.“  Pirmoji Chris Ruebens Ensemble  programa, įrašyta kompaktinėje plokštelėje, pavadinta „The Yellow Duck“, netruko išgarsinti Lietuvos vardą – 2014 m. šis albumas  Nepriklausomos muzikos apdovanojimuose (The Independent Music Awards) instrumentinės muzikos kategorijoje klausytojų pripažintas geriausiu. Šiuo metu grupė jau yra paruošusi prancūziškų dainų programą, kurią spėjo pamėgti Lietuvos klausytojai, ir instrumentinę programą „Karavanas“. Pasak muzikanto, tam, kad klasikinę muziką atliktum nepriekaištingai, reikia daug ruoštis ir repetuoti, todėl beveik kiekviena diena prasideda nuo skambinimo gitara. Nemažai laiko atima koncertų organizavimas ir derinimas. Vasarą kompozitorius paprastai kuria naujus kūrinius, o prasidėjus mokslo metams dirba muzikos mokytoju. „Pagrojęs bent kelias valandas, jaučiuosi kur kas geriau, nei negrojęs. Net ir per atostogas. Žinoma, kaip ir visi, stengiuosi ir visiškai pailsėti nuo darbo – paprastai vasarą suplanuoju kelias savaites kur nors išvykti, pamatyti naujų kraštų. Mėgstu aktyvų poilsį, nors kartais prasidėjus atostogoms prireikia ir kelių dienų tik miegui“, – atvirauja pašnekovas. Laisvalaikio prisipažįsta turintis nedaug, tačiau stengiasi rasti laiko pabėgioti, pažiūrėti gerus filmus, paskaityti knygas.

Šiaulių apylinkėse sukurta kompozicija atnešė sėkmę

„Vienas naujausių ir man svarbiausių įvertinimų  – pirmoji vieta Ačeros (Italija) tarptautiniame gitaros kūrinių konkurse, skirta mano kompozicijai „Fantasy no. 1“ solo gitarai. Beje, įdomu tai, kad šį kūrinį parašiau viešėdamas Šiaulių krašte.“ Prieš keletą dienų kompozitorius sužinojo, kad Belgijos miestas Maldegem jį ir dar tris muzikantus iš Belgijos nominavo muzikos ambasadoriais. Chris Ruebens prisipažįsta, kad smagu, kai kiti muzikantai pasirenka atlikti jo kūrinius: neseniai internete atsitiktinai aptikęs savo kūrinį „Summer dance“, atliekamą jaunų muzikantų kvartetų iš Korėjos.

Chaimo Frenkelio vilos vasaros festivalio renginiai tęsis iki rugsėjo 4-osios. Programa skelbiama www.ausrosmuziejus.lt ir Chaimo Frenkelio vilos facebook paskyroje.  Artimiausias renginys – rugpjūčio 4 dieną (ketvirtadienį) 18.00  valandą – muzikos ir emocijų kompozicija „Telmo Pires: Fado bučinys“.

Teksto autorė – Eva Kazlauskienė

Taip pat skaitykite

Emokymai: kodėl nuotoliniai kursai tampa vis patrauklesni šiuolaikiniam žmogui?

Gyvename skaitmeniniame amžiuje: virtuali erdvė tampa vis svarbesnė mūsų gyvenime. Nenuostabu, kad ir mokymasis ne ...